onsdag 15. oktober 2008

Evaluering

Blogging er en spennende og interessant måte å lære på. Den personlige delen med det gjør det lettere for hver enkelt elev å mer lyst til å utarbeide og gjøre sin egen blogg bedre. Det å kunne
legge ut bilder som en selv har tatt, samt kommentarer er veldig artig. Det at bloggen er åpen for andre gjør det litt mer spennende når en kanskje får ukjente kommentarer på bildene sine. En liten inspirasjonskilde for noen.

Når vi levere inn oppgaver i trykk og foto timene på bloggen, gir det en finere helhet i alt. Helheten kommer av layouten, skrift-typen, og den personlige touch'en som er der i tilegge til hvert enkeltbilde. Hvis ikke hadde det blitt kjedelig om vi skulle levert inn på "Word". Det å jobbe med bloggen i timene føles mer avslappende og kjekkere, dette på grunn av følelsen av lekser, innlevering, tidsfrist og press går bort. Det blir som om man sitter å "diller" med sitt eget.

Det positive med blogging på skolen er at andre får lett greie på hva vi holder på med, og dette kan igjen bli som en slakt reklamasjon får skolen vår. Man kan også oppdage andre typer arbeid eller får ikke å snakke om mennesker. Blogging er veldig aktuelt i fag, en fin og inspirerende læremåte. Blogging kunne antakeligvis vært greit å bruke i kunst og arkitektur fagene, slik at vi kunne scannet inn arbeidet og skrevet kommentarer til.

Foto er en spennende måte å fange opp øyeblikk på. Spesielt når man får dele dem med andre. Som for eksempel i bloggene. Vi har hatt foto i to måneder. På denne tiden har jeg lært mye om temaet, foto. Før dette faget kunne jeg ta bilder, men uten å tenke på hvordan og hva jeg skulle ta bilde av/fange opp. Slik at det ble ett "vanlig" foto. Nå ha jeg tatt langt mer bilder en jeg noen gang har gjort, og det har vært utrolig gøy og lærerrikt. Det å ta bilde av naturen, venner, blader, dyr, solnedgang, skygger og refleksjoner har jeg aldri tenkt over å ta bilde av før nå. Når bildet kommer opp på skjermen, ser jeg hvor vakkert det egentlig kan bli. Dette fikk interessen for foto å stige betraktelig for meg. Jeg har lært å sette ting i perspektiv, interessepunktet, utnytte formate på en god måte, panorering, fange opp øyeblikk, både med refleksjon og lys.

Ingen kommentarer: