onsdag 18. mars 2009

Vår

Ideen bak bilde er vår. Når påskeliljen dukker opp i hagen, kommer kriblingene i magen og lengselen etter lysere tider. Fotoet er tatt med Canon kompaktkamera. Lyset kommer fra høyre oven i fra, og det var sol og fint vær denne dagen. Jeg har redigert bilde i photoshop, der jeg la over en "blur" effekt og hvisket frem den framderste påskeliljen slik at den ble hovedfokuset. Deretter la jeg til en mørkere bakgrunn for å framheve blomsten. Komposisjonen er midtstilt, men hodet på blomsten ligger i interessepunktet oppe til venstre i bildet. Jeg har lært at det er fint å gå nær blomster når en skal ta bilde av dem, men i dette tilfelle fikk jeg det ikke til. Jeg tok rundt tjue bilder av påskeliljen, men det var ingen av dem jeg ble særlig fornøyd med, utenom dette.

Ingen kommentarer: