mandag 11. mai 2009

Koldnål

Ideen bak trykket mitt var ”rom”, og jeg valgte å ta utgangspunktet i russen. Dette er fordi jeg selv er det i år, og tenkte det kunne være spennende og bruke temaet i en skoleoppgave. Jeg zoomet inn fotoet jeg tok utgangspunktet i, for å utsnittet jeg valgte å bruke. Deretter satte jeg personen slik at interessepunktet falt to plasser, på hode, og handen hun holder dusken i. Hovedelementet i bildet er organisk, og jeg har kun brukt myke streker og former, dette valgte jeg å bryte ved å legge til rette linjer i bakgrunnen. Sirklene jeg tilførte skulle mykne opp uttrykket litt slik at det ikke skulle bli så stivt og dominant.

Trykketeknikken, dyptrykk, er en trykketeknikk innen grafikk og grafisk industriell produksjon. Motivet, eller det du har valgt å ha på platen, påføres enten ved å etse det på, eller ved hjelp av skraping, altså mekanisk. Trykksverten blir smurt ned i platen, og blir presset ned i ripene. Platens høyeste parti blir rengjort for sverte og får dermed ingen innvirkning av fargen. For at mønsteret skal overføres på et ark, legges platen, sammen med arket i en dyptrykkspresse. For å lese mer om dyptrykk kan du sjekke ut Briskeby galleri her

Trykkplaten blir vanligvis laget av sink, eller kobber. Platen vi brukte på skolen var sinkplate. Dyptrykk handler om å hente det som er nedi platen, det kan for eksempel være koldnålstrykk.

Koldnålstrykk går ut på å skjære ned i en sinkplate, med en koldnål. Her skraper man motivet vi senere vil påføre på et ark. Får å ulike valører i trykket kan vi skrape dypere streker, eller bruke kryss-skravering på platen, her vil det da bli mørkere parti. Koldnålstrykk, er et dyptrykk, og det går altså ut på å hente sverten opp i fra strekene, slik at det blir påført på et ark. Får å overføre trykket til arket, bruker vi en dyptrykkspresse. Vi brukte også bomullspapir som vi fuktet med vann, slik at papiret skulle ta til seg mest mulig sverte. Får å lese mer om koldnål og trykketeknikk sjekk ut her

Oppgaven var litt utfordrende og annerledes en de vi har hatt tidligere i år. Jeg har heller ikke hvert borti dyptrykk før, så personlig likte jeg ikke oppgaven noe særlig, men det er alltid kjekt å prøve noe nytt. Grunnen til at jeg ikke var så begeistret av oppgaven var vell fordi det var en tungvind prosess som tok lang tid. Vi måtte først påføre sverten på hele platen slik at den skulle komme godt nedi ripene, og deretter skulle vi ta av sverten igjen ved hjelp av papir, avispapir og mellomleggspapir. Jeg har lært hvordan et dyptrykk fungerer, og at en kan mange ulike uttrykk og motiver ved hjelp av bare streker og sverte.

Ingen kommentarer: