lørdag 23. mai 2009

Sluttvurering av Trykk og Foto

Foto
Innenfor foto delen av faget har jeg lært veldig mye, og vi har også fått prøvd oss på egenhand, samt reist å sett på et profesjonelt fotostudio. I begynnelsen av året når vi skulle ta bilder var jeg ganske skeptisk siden jeg aldri har tenkt over det å ta et bra bilde før, men lærte fort at det ikke skal så mye til. Det viktigste er å ta mange bilder av samme gjenstand/person i ulike vinkler og lys, og ut ifra det, vil det mest sannsynlig være ett bildet som blir bra. Etter hvert som vi tok bilder fikk vi også bruke fotostudioet på skolen der vi fikk prøve oss i portrettbilder av medelevene våre, noe som var veldig lærerikt.

Vi har ikke bare hatt standard oppgaver som går ut på å ta bilder, men vi har også lært å bruke Photoshop på en mer avansert måte, samt HDR, og mye annet som kommer godt med. Noe som har overrasket meg mest, er det at jeg aldri har likt å bruke PC på oppgaver, som feks Photoshop, men nå som jeg har lært det synes jeg det er veldig kjekt å leke meg der. Jeg ser også på foto og bilder på en helt annen måte nå, en hva jeg gjorde før.:-) Foto delen var den kjekkeste og mest lærerike for min del.

Trykk
Innenfor trykk delen av faget har vi prøvd ulike typer trykk varianter, og noen av de som har vært kjekkest, var lino og sjablong. Vi har også prøvd ut noe litt enklere som potettrykk, som jeg ikke helt synes var nyttig, men en god innledning til trykk generelt. Den siste oppgaven vi hadde innen trykk, var koldnål, som jeg også har beskrevet tidligere på bloggen min. Koldnål var mer utfordrende og krevende en linotrykk og de andre, men spennende at vi fikk prøve ut det også. Jeg har lært mye om trykk, det at vi går godt inn i det, som vi gjorde med koldnål, gjør at vi lærer mer en bare det grunnleggende, noe jeg synes er nyttig og bra.

Blogging
I trykk og foto har vi brukt blogging til å dele oppgavene med hverandre og resten av verden, noe som har vært enormt spennende. Det at vi kan levere oppgavene på en slik måte er bra, for det første får vi se hvordan andre har løst oppgaven, vi får kanskje respons av andre utenfor klassen, og det at vi får presentert oppgaven på en slik fin og ryddig måte gjør prosessen mye kjekkere å se på. Det å blogge er noe eget, alle har hver sin blogg, altså presentasjonsside, og kan gjøre hva de vil med den utseendemessig og innholdsmessig. Blogging har absolutt vært positivt på alle måter, og det anbefales også til andre klasser!

Arbeidsmetoder
Måten vi har jobbet på i faget har vært strukturert og bra. Bloggingen har gjort det veldig positivt og bedre å jobbe på, i tilegg til oppleggene og oppgavene vi har fått, har det alt i alt vært et veldig kjekt år i trykk og foto klassen. Det at vi har har god tid på hver oppgave, har gjort at jeg fordyper meg mer i dem, og bruker mer tid på oppgaven slik at jeg igjen lærer mer og ikke bare haster meg gjennom, for å levere i tide. Vi har også fått jobbet sammen, i blant annet foto delen, samtidig som vi har levert individuelt, det har gjort at vi har lært mye av hverandre. Den siste oppgaven vi hadde nå var veldig spennende, vi fikk velge tema og kunne gjøre egentlig hva vi ville så lenge vi leverte minimum tre bilder til slutt. Her hadde vi det veldig kjekt på jakt etter gode og morsomme motiver å ta bilder av!

Ingen kommentarer: