lørdag 23. mai 2009

Sluttvurering av Trykk og Foto

Foto
Innenfor foto delen av faget har jeg lært veldig mye, og vi har også fått prøvd oss på egenhand, samt reist å sett på et profesjonelt fotostudio. I begynnelsen av året når vi skulle ta bilder var jeg ganske skeptisk siden jeg aldri har tenkt over det å ta et bra bilde før, men lærte fort at det ikke skal så mye til. Det viktigste er å ta mange bilder av samme gjenstand/person i ulike vinkler og lys, og ut ifra det, vil det mest sannsynlig være ett bildet som blir bra. Etter hvert som vi tok bilder fikk vi også bruke fotostudioet på skolen der vi fikk prøve oss i portrettbilder av medelevene våre, noe som var veldig lærerikt.

Vi har ikke bare hatt standard oppgaver som går ut på å ta bilder, men vi har også lært å bruke Photoshop på en mer avansert måte, samt HDR, og mye annet som kommer godt med. Noe som har overrasket meg mest, er det at jeg aldri har likt å bruke PC på oppgaver, som feks Photoshop, men nå som jeg har lært det synes jeg det er veldig kjekt å leke meg der. Jeg ser også på foto og bilder på en helt annen måte nå, en hva jeg gjorde før.:-) Foto delen var den kjekkeste og mest lærerike for min del.

Trykk
Innenfor trykk delen av faget har vi prøvd ulike typer trykk varianter, og noen av de som har vært kjekkest, var lino og sjablong. Vi har også prøvd ut noe litt enklere som potettrykk, som jeg ikke helt synes var nyttig, men en god innledning til trykk generelt. Den siste oppgaven vi hadde innen trykk, var koldnål, som jeg også har beskrevet tidligere på bloggen min. Koldnål var mer utfordrende og krevende en linotrykk og de andre, men spennende at vi fikk prøve ut det også. Jeg har lært mye om trykk, det at vi går godt inn i det, som vi gjorde med koldnål, gjør at vi lærer mer en bare det grunnleggende, noe jeg synes er nyttig og bra.

Blogging
I trykk og foto har vi brukt blogging til å dele oppgavene med hverandre og resten av verden, noe som har vært enormt spennende. Det at vi kan levere oppgavene på en slik måte er bra, for det første får vi se hvordan andre har løst oppgaven, vi får kanskje respons av andre utenfor klassen, og det at vi får presentert oppgaven på en slik fin og ryddig måte gjør prosessen mye kjekkere å se på. Det å blogge er noe eget, alle har hver sin blogg, altså presentasjonsside, og kan gjøre hva de vil med den utseendemessig og innholdsmessig. Blogging har absolutt vært positivt på alle måter, og det anbefales også til andre klasser!

Arbeidsmetoder
Måten vi har jobbet på i faget har vært strukturert og bra. Bloggingen har gjort det veldig positivt og bedre å jobbe på, i tilegg til oppleggene og oppgavene vi har fått, har det alt i alt vært et veldig kjekt år i trykk og foto klassen. Det at vi har har god tid på hver oppgave, har gjort at jeg fordyper meg mer i dem, og bruker mer tid på oppgaven slik at jeg igjen lærer mer og ikke bare haster meg gjennom, for å levere i tide. Vi har også fått jobbet sammen, i blant annet foto delen, samtidig som vi har levert individuelt, det har gjort at vi har lært mye av hverandre. Den siste oppgaven vi hadde nå var veldig spennende, vi fikk velge tema og kunne gjøre egentlig hva vi ville så lenge vi leverte minimum tre bilder til slutt. Her hadde vi det veldig kjekt på jakt etter gode og morsomme motiver å ta bilder av!

Selvvalgt oppgave - Mennesker i naturen






Bildet var i utgangspunktet bare en strand uten mennesker på. Jeg brukte ”Pagesfår å plassere menneskene slik jeg ville ha dem, og dro deretter bildet over i PS hvor jeg la ”Pages”-bildet under bildet av bare stranden. Deretter hvisket jeg fram menneskene, og redigerte kontraster og fargene på havet. Jeg fant ut at bildet ble litt ensformig og brukte enda ett layer/bildet som jeg dro fram i bildet. Siden bildet allerede var sommerpreget valgte jeg å bruke et bildet av gress og blomster, som skinte gjennom. Jeg laget enda et eksempel, men brukte da bildet av bølger som jeg la filter(redigert) over før jeg la bildet over originalen. Dette bildet ble litt mørkere, og var mer surfe preget. Før jeg bestemte meg får å beholde kun 6 personer på bildet, hadde jeg 10 stk. Dette synes jeg ble litt for mye, og rotete, dermed valgte jeg og kutte litt ned slik at fokuset skulle treffe hele bildet og ikke svaie fram og tilbake.

Selvvalgt oppgave - Mennesker i naturen


Bildet ble tatt på solastranden, og vi (Yasmin og meg) hadde absolutt lykken med oss når det kom til været. Vi brukte rekflektor for å fange opp lyset å utnytte det maksimalt, slik at det skulle komme mer kontraster i ansiktet, samt at lyset ble varmere når vi brukte gull-siden. Temaet mitt for denne oppgaven var mennesker og natur, derfor valgte jeg å fokusere på portrettfoto her, men jeg tok med en del av naturen, nemlig løvetann. Bildet er tatt ute på stranden i vind, og jeg synes den ble godt utnyttet på dette bildet. Settingen ser naturlig ut, og personen på bildet får fram glede. Jeg har redigert bildet får å fram øynene og løvetannbuketten. Får å fremheve øynene laget jeg en mørkere ring rundt regnbuehinnen og lysnet refleksen i øye. Denne effekten får personen til å virke yngre og friskere. På det svart/hvit bildet der blomsterbuketten kommer fram i farger, startet jeg redigeringen ved å gjøre bildet svart/hvit, og deretter dro jeg opp litt mer kontraster i ansiktet. For å fram den gule buketten brukte jeg to layere og hvisket fram fargen. Det andre og samme bildet redigerte jeg litt annerledes, og valgte å beholde fargene i bildet. Jeg startet med å dra fram kontrastene i ansiktet og håret og brukte ”Gaussian blur” slik at bildet ble uklart. Jeg valgte å la fokuset komme på øyet og blomsterbuketten, og får å til det, hvisket jeg det fram fra layeren bak. Øynene redigerte jeg likt som på det forrige bildet i svart/hvit.

Selvvalgt oppgave - Mennesker i naturen


Temaet for bildet er vind og hår.
På dette bildet valgte jeg å fokusere på øynene og håret. Jeg begynte redigeringen med å framheve kontrastene i hud og hår, og gjorde deretter bildet om til svart/hvit. Øynene var ganske svake på originalen, og får å de fram, farget jeg pupillen mørkere og framhevet refleksen i øynene en god del. Når redigeringen av øynene og kontrastene var ferdig, brukte jeg ”Gaussian blur” slik at bildet ble ganske uklart. Siden jeg valgte å fokusere på øyner og hår, hvisket jeg dette fram fra layeren bak. Får å fram litt mer glans i håret brukte jeg ”Dodge tool” i Photoshop. Grunnen til at jeg valgte svart/hvit fremfor farge, var for å fram stemningen bedre. Modellen på bildet har en avslappet og rolig energi, som jeg synes kom best fram ved hjelp av denne effekten.

mandag 11. mai 2009

"Menneske og natur"

Jeg vil bruke mennesker og naturen i denne oppgaven, fordi det er to spennende og kontrastrike temaer. Det er også menge muligheter her, samt lys og skygge som kan utnyttes. Det er enda litt usikkert hvordan oppgaven vil bli tilslutt.

Onsdag 13/5-09 skal jeg begynne å fortografere til oppgaven. Først skal jeg ut i naturen får å finne spennende elementer som jeg kan bruke, og deretter skal jeg ta bilder av mennesker.

Mandag 18/5-09 skal jeg finne frem de bildene jeg vil bruke, som skal ende opp i en serie av 3 bilder. Jeg tenkte å bruke Photoshop, der jeg kan redigere og manipulere bilene. Jeg har også tenkt og jobbe hjemme denne dagen.

Onsdag 20/5-09 skal jeg gjøre det siste får å få oppgaven ferdig.

Koldnål

Koldnål

Ideen bak trykket mitt var ”rom”, og jeg valgte å ta utgangspunktet i russen. Dette er fordi jeg selv er det i år, og tenkte det kunne være spennende og bruke temaet i en skoleoppgave. Jeg zoomet inn fotoet jeg tok utgangspunktet i, for å utsnittet jeg valgte å bruke. Deretter satte jeg personen slik at interessepunktet falt to plasser, på hode, og handen hun holder dusken i. Hovedelementet i bildet er organisk, og jeg har kun brukt myke streker og former, dette valgte jeg å bryte ved å legge til rette linjer i bakgrunnen. Sirklene jeg tilførte skulle mykne opp uttrykket litt slik at det ikke skulle bli så stivt og dominant.

Trykketeknikken, dyptrykk, er en trykketeknikk innen grafikk og grafisk industriell produksjon. Motivet, eller det du har valgt å ha på platen, påføres enten ved å etse det på, eller ved hjelp av skraping, altså mekanisk. Trykksverten blir smurt ned i platen, og blir presset ned i ripene. Platens høyeste parti blir rengjort for sverte og får dermed ingen innvirkning av fargen. For at mønsteret skal overføres på et ark, legges platen, sammen med arket i en dyptrykkspresse. For å lese mer om dyptrykk kan du sjekke ut Briskeby galleri her

Trykkplaten blir vanligvis laget av sink, eller kobber. Platen vi brukte på skolen var sinkplate. Dyptrykk handler om å hente det som er nedi platen, det kan for eksempel være koldnålstrykk.

Koldnålstrykk går ut på å skjære ned i en sinkplate, med en koldnål. Her skraper man motivet vi senere vil påføre på et ark. Får å ulike valører i trykket kan vi skrape dypere streker, eller bruke kryss-skravering på platen, her vil det da bli mørkere parti. Koldnålstrykk, er et dyptrykk, og det går altså ut på å hente sverten opp i fra strekene, slik at det blir påført på et ark. Får å overføre trykket til arket, bruker vi en dyptrykkspresse. Vi brukte også bomullspapir som vi fuktet med vann, slik at papiret skulle ta til seg mest mulig sverte. Får å lese mer om koldnål og trykketeknikk sjekk ut her

Oppgaven var litt utfordrende og annerledes en de vi har hatt tidligere i år. Jeg har heller ikke hvert borti dyptrykk før, så personlig likte jeg ikke oppgaven noe særlig, men det er alltid kjekt å prøve noe nytt. Grunnen til at jeg ikke var så begeistret av oppgaven var vell fordi det var en tungvind prosess som tok lang tid. Vi måtte først påføre sverten på hele platen slik at den skulle komme godt nedi ripene, og deretter skulle vi ta av sverten igjen ved hjelp av papir, avispapir og mellomleggspapir. Jeg har lært hvordan et dyptrykk fungerer, og at en kan mange ulike uttrykk og motiver ved hjelp av bare streker og sverte.