onsdag 7. januar 2009

Trykk og Foto Faget

EGENVURDERING AV 1.TERMIN

Termin 1 i trykk og foto har hvert et spennende halvår der jeg har lært mye nytt innen foto. Fra før av kunne jeg lite om dette fage, samt det og ta bilder. Jeg har lært at når en tar bilder kan en gjøre mye mer en bare å “knipse i vei”. Jeg har blandt annet lært å stille inn speilrefleks kamera og kompakt kampera slik at bildene blir mye bedre og spennende. Vi har også fått opplæring i lokker og blender, noe som var veldig kjekt.

I trykk og foto faget skulle vi gjennom hele termin 1 lære å presentere oppgavene våre gjennom blogg, der hver elev fikk sin egen private blogg. Denne måten og legge frem oppgavene på har jeg ikke hvert borti før. Jeg synes blogg var en ny og moderne måte samtidig som det fungerte overaskende bra. Jeg har selv aldri vært særlig teknisk av meg og har hatt lite interesse for blogging, men synes dette var spennende og lærerikt på mange måter. Bloggen ble en oversiktlig og ryddig plass som fremstilte bildene på en fin måte.

Det er mer en bare foto vi har gått gjennom i faget. Vi begynte året med potettrykk, slik at vi skulle få en liten oversikt i hva trykk egentlig var. Vi gikk etter hvert videre på sjablongtrykk som ble litt mer krevende. Vi laget hver vår sjablong som vi skulle trykke på tekstil, T-sjorte. Dette var en morsom måte å forandre en kjedelig, kanskje en ubrukelig t-sjorte på til noe eget en kanskje kunne gi i gave. Etter å ha trykket med maling på tekstil og papir gikk vi enda litt lengre, til linotrykk. Denne gangen ble oppgaven større, og vi skulle lage et trykk som inneholdt noe organisk. Vi skjærte ut mønsteret på en lino plate, der det som ble skjært ut ble hvit, og det resterende ble svart, eller gråtoner.

Tempoet vi har hatt i 1.termin har hvert akuratt passe, slik at det vi skulle lære gjennom hver oppgave har komt ordentlig på plass. Samtidig som vi har hatt tid til å kose oss og gjennomfør det bra. Det jeg synes har vært mest interessant gjennom terminen har hvert foto delen, der jeg har lært mye nytt og nyttigt. Dette er noe jeg ønsker vi skal utdype oss mer i og lære mer om, samt ha flere varierte oppgaver innen foto i den siste treminen.

1 kommentar:

Annki sa...

Hei eg vett iche kem du e å du vett iche kem eg e =P

Men eg lurte på ka trykk å foto går ud på for eg planlegge å ta almenn påbygg me programfage trykk å foto så viss du hadde gidda å fortella mg litt om d så hadde eg blitt gla =P

Min mail: annka3n_89@hotmail.com

Hilsen Ann Katin =]