onsdag 7. januar 2009

Øyeblikk

Ideen bak dette bildet var å ta et nærbildet av fugelen får å frem de flotte fargene. Det som skjedde var at fugelen i det jeg tok bildet, begynte å klø seg, slik at bilde ble et øyeblikksbilde. Jeg brukte kompaktkamera, samt blits. jeg brukte også nærfokus på kameraet. Komposisjonen er midtstilt. Foten til fugelen ble plassert i interessepunktet, slik at handlingen ble oppfattet umiddelbart. Den rosen-røde fargen i ansiktet er også med på å fremheve motivet. Det jeg kunne gjort bedre, for å en finere komposisjon, er at jeg kunne hatt en mer interessant bakgrunn, gjerne at bakgrunnen var litt defus. Det kunne også vært en idé og godt litt lengre fra motivet, men da kunne dette igjen ødelagt “øyeblikket”. Jeg har lært at et øyeblikks-foto er noe en ikke kan planlegge, det er også spennende og bruke dyr i bildet på grunn av dens raske reaksjon og bevegelse.

1 kommentar:

Ruth sa...

Dette var et veldig kjekt bilde. Jeg likte komposisjonen, det ble et skarps og klart bilde. God bevegelse i bildet.